מסכים ושינה-הידעתם?

Image

מחקרים מוכיחים שצפייה ושימוש במסכים (טלוויזיה, מחשב, טאבלט, פלאפון) בסמוך לכניסה לשינה גורעים מאיכותה ומשבשים אותה.

התאורה המלאכותית והריצוד של המסכים משפיעים על פעילות המוח שלנו במהלך מחזור השינה ועל גלי המוח במהלכו.

האור הכחול שהמסכים פולטים, מבלבל את המוח שלנו, כיוון שהוא משייך את האור לשעות היום, ולכן ההכנה לשינה מתעכבת.

כשההכנה לשינה מתעכבת, השינה לכל אורך הלילה תהיה שטחית, ונתקשה להגיע למצב של שינה עמוקה.

כשאנו מגיעים במחזור השינה לשלב השינה העמוקה, פועלים במוחנו גלי הדלתא שמאפשרים למידע שנקלט ונאסף במהלך היום במוחנו להגיע לזיכרון הטווח הארוך שלנו. כלומר, זהו שלב שבו מתבצע אחסון מידע.

יש לכך חשיבות מכרעת על תהליכי הלמידה והזיכרון של הילדים, וכן על התפקודים הקוגניטיביים שלהם לאורך זמן.

כשאנו לא מגיעים לשלב השינה העמוקה, כיוון שההכנה לשינה לא הייתה טובה, גלי המוח זהים לגלי המוח שפועלים במהלך היום, והפעילות המוחית שלנו לא מגיעה לשיא הפוטנציאל שלה.

חשוב לזכור שהשלכה נוספת של שינה לא איכותית, שעלולה להיפגע מצפייה במסכים בסמוך לשינה, קשורה לבריאות הילד בטווח האורך. במהלך השינה, מערכות הגוף נחות ומתייצבות, מערכת החיסון מתחזקת והמוח מתפתח.

כשהשינה לא מספיק טובה ואיכותית, הגוף לא מצליח לצבור מספיק אנרגיה לתחזוק כלל מערכותיו, וההשלכות של הדבר יכולות לבוא לידי ביטוי בתחלואה, בתחושת חולשה וקושי לתפקד באופן מיטבי לאורך זמן.

יתרה מכך, חשוב לזכור שמשרד הבריאות ממליץ על צמצום חשיפה למסכים בקרב ילדים עד גיל שנתיים, כיוון שיש לכך השלכות בתחום הבריאותי, ההתפתחותי וההתנהגותי.

על מנת לשמור על בריאותו של התינוק, וכדי לאפשר לו להיכנס לשינה עמוקה ממקום רגוע ונינוח, מומלץ להתנתק מהמסכים כ-90 דקות לפחות לפני הכניסה לשינה,

כך נאפשר למוח לזהות את האור הטבעי שמאותת על כניסה לשינה (אור בין הערביים האדמדם), והמוח יתחיל להפריש אט אט את הורמוני השינה.

בנוסף, חשוב לשמור על איזון ולהקפיד על זמנים תחומים שבהם אתם מאפשרים לילדיכם להיחשף למסכים.

מאמר זה נכתב על-ידי שחר עיני-דהן, יועצת שינה מוסמכת, M.A בהתפתחות הילד, עבור אתר וויפמלי / Wefamily – חוות דעת והמלצות בתחום ההורות