יום הולדת חווייתית – להיות שף ליום אחד

Image

להיות שף ליום אחד, אירועים וימי הולדת הכי חווייתיים שיש!

בקרב ילדים בגילאים שונים תחום היצירה הינו התחום הקשור והמשפיע ביותר בתהליכים התפתחותיים שונים. הקשר בין דמיון רחב, מגע במרקמים שונים ופיתוח החושים מעניק לילדים מקור לרגיעה והנאה רצופה ועקבית.

תחום היצירה הוא תחום רחב שגבולותיו אינם ידועים עד היום. תחום זה נקשר בתודעת ההורים, המורים, המחנכים וכמובן הילדים.

למשל בעת שימוש בכלי כתיבה שונים כגון: עטים, עפרונות, טושים עבים ודקים, מספריים, דבק ועוד..  משפר ומפתח בצורה משמעותית את המגע, המוטוריקה העדינה ובמקביל את החשיבה היצירתית שמעניקה לילדים את הרצון להמשיך בפעילות.

זה מפתיע אותנו כל פעם מחדש לראות איך הילדים הופכים לבוגרים ויצירתיים מיום ליום עקב הסביבה המשתנה והפעילויות השונות שמבצעים איתם בגן ובבית הספר.

הצורך הזה שתמיד צריך לגעת (לפעמים גם במה שאסור), לחוש את המרקמים השונים, באמצעות מגע, טמפרטורה, ריחות שונים במקומות שונים, טעם ומרקם שונה הוא צורך חזק וטבעי לכל אחד ואחת מאיתנו וכמובן בלי קשר לגיל – ילד, נער או מבוגר.

כבר בתחילת דרכם, ממש מספר חודשים לאחר הלידה ניתן לראות תהליכי יצירה שונים: כמו למשל ערבוב של דייסה בכלי, דפיקה על השולחן, זריקת המוצץ וכדומה. כל התהליכים הללו הם תהליכים התפתחותיים חשובים והכרחיים.

שילוב של פעילות יצירתית מעניקה פתרון רב לצרכים מורכבים:

הצורך הרב במגע ובתחושה – השלב הראשון הקיים בשלבי התפתחותם של התינוקות נשאר כל הזמן ואף גובר לאורך השנים. הסקרנות גוברת, המוטוריקה העדינה משתפרת, וכמובן האפשרויות מתרבות. כנגד חשוב לזכור שהמודעות הרבה לניקיון גוברת, החשש מלהתלכלך או מלאסור על הילדים לבצע פעילויות שונות שרובים קשורות קשר ישיר לתהליכי יצירה.

הצורך בלבטא רגש –  הצורך לבטא רגש באמצעות יצירה הינו צורך חזק וחשוב שכל ילד ובכל גיל חווה. הרצון העז בלבטא רגש כמו למשל, כעס או בכי יכול להימנע באמצעות יצירה מתאימה ומהנה לילדים.
במסגרת היצירה הם יביעו הרגשתם האישית כלפי הסביבה בקבוצה או לבד.

הצורך בסמלים ובסימונים קבועים מראש-  משהו ייחודי המבטא דבר אחר במודע או שלא במודע. הילדים מנסים תמיד להביע את הרגשתם, חלומותיהם באמצעים שונים ולפעמים אמצעים אלא אינם מבטאים בצורה ממוקדת וישירה את הרגשתם ולפעמים הם כן. הכל תלוי מהיכן זה מגיע והאם זה בוצע ביודעין או מהתת מודע.

הצורך ויזואלי ביצירה מקום חדש ויפה – לילדים יש צורך בלתי נשלט ביצירה של דברים חדשים, יפים שהם ביצעו בעצמם. חשוב שהדברים שהם מבצעים יתבצעו ע”י שליטה מלאה שלהם. כמו צביעה באצבעות ידיהם או שימוש במכשירי כתיבה שונים בכוחות עצמם.
מידת  ההצלחה והתסכול של הילד תלוי באישיותו, בתמיכה שהוא מקבל מהסביבה ומהתפתחותו לאורך השנים.

יצירה חווייתית באמצעות אוכל

ההורים שלנו תמיד אמרו שאסור לשחק באוכל אך היום החשיבה היא שונה.
שילוב של יומולדת חווייתית המשלבת מגע במזון מסוגים שונים תעניק לילדים תחושה אחרת, משונה אך יצירתית. הרי בבית אנחנו אף פעם לא משחקים עם אוכל. לא מדובר פה במשחק פשוט במוצרי מזון, אלא על פעילות ייחודית המשלבת מגוון מזונות תוך כדי יצירה ארוחה שלמה המכילה מגוון רב של רכיבים חשובים.
בשוק המודרני ניתן למצוא מגוון חומרים ואביזרים ייחודיים שיכולים להפוך את עולם הבישול והאפייה לקליל ומהנה במיוחד. בעולם זה הילדים יכולים ליצור ולפתח כישורי למידה, לימוד טכניקות שונות ומגוונות ושיפור המוטוריקה העדינה ע”י כתיבה של אותיות או סגנון צורות באמצעות אביזרים שונים.
בסוף התהליך הילדים יאכלו את התוצרים שהכינו במו ידיהם. דבר זה יעניק להם  תחושת סיפוק היא אדירה בשילוב שיעור חשוב לגבי התהליך השלם משלב חומרי הגלם ועד המוצר המוגמר.

במהלך החגיגה מומלץ לשלב מרכיבים בריאים וטעימים ובנוסף דברים מתוקים וצבעוניים.

דבר נוסף שאפשר לעשות זה לשתף את הילדים בעת הכנת ארוחת בוקר או ערב.
דבר היעניק להם חלק חשוב בהתפתחות הבינאישית.

כמה נושאים חשובים שניתן לפתח בעת הכנת ארוחות בוקר משותפות, אתם וילדכם.
בעת שבירת ביצים למשל מלמד אתכם על שיפור רמת הדיוק והעדינות, שקילת חומרי הגלם בהתאם למתכון מלמד על  תהליך שקילה ועל המספרים עצמם ושימוש בקמח כדי להכין עוגה מעוצבת ליום הולדת מאפשר לכם ללמד את ילדכם מהיכן מגיע הקמח, ממה הוא עשוי ומה ניתן לעשות באמצעות קמח.

 

המאמר נכתב בעזרת גיא בן שמחון – סינרים, יום הולדת שף ליום אחד.